Hodně lidí je zaměstnáno do šesti večer, a to už bývá tma jako v pytli. Ve městě i mimo něj je tedy potřeba zvýšit opatrnost. A jedete-li část noci, nebo skoro celou, je třeba být pozorný skutečně naplno. Každá maličkost hraje roli a může být osudná. V takových případech je řidič nakonec vděčen, že to odneslo jen auto a on je naživu a v „pouze“ v nemocnici.
Nejhorší nepřítel je při tom únava. Nejen ta opravdová, ale i zdánlivá. Nemusíte jet celou noc, ale tma kolem, teplo v autě této únavě jen a jen nahrává, takže mikrospánek může přijít zcela nečekaně. Nejlépe je tomu předcházet, než to pak jakkoli řešit.
Bohužel se tak stává právě při snížené viditelnosti, čímž se riziko znásobuje. Když k tomu připočítáme většinou mokrý, nebo nasněžený povrch, neštěstí je hotovo.
Tohle nebezpečí číhá na všechny stejně, a i zkušený řidič to toho může vlítnout. Výhodou je, že ví, jak reagovat, takže následky nebývají fatální. Postihne-li to však nezkušeného, je zle. Nu, ale nyní k výchovné části článku. Zkušení řidiči napsali několik rad, jak nebezpečí jízdy za tmy eliminovat.
Netopte si ve voze naplno. Raději chlad, který případné známky únavy rozežene. Nenavlékejte se, svetr a kožich raději ne.
Pouštějte si hudbu, kde jsou prudké nástupy, ty vás proberou.
Jezděte o čtvrtinu, nebo raději polovinu menší rychlostí, než jste zvyklí.
Pozor na cokoli neosvětleného. Neukázněný chodec, nebo cyklista je zdrojem malérů.
Musíte-li už v noci jet delší trasu, tak do výpočtu času na cestu rozhodně počítejte časté přestávky s protažením, ale ještě lépe krátkým cvičením. Totéž udělejte ihned při jakémkoli náznaku únavy. Pokud to jde, tak ihned. A pauzu prodlužte.
Samozřejmě, že nelze podchytit úplně vše. Fakt je třeba ten, že vy se snažíte a chyby neděláte, ale najde se někdo jiný, který je udělá. To již ovšem nijak ovlivnit nelze.